TweetThis Button

Monday, June 6, 2011

Sport Car Macam X Mampu, Super bike pun Jadi La.

Pernah mempunyai impian? Mungkin impian untuk melangsungkan perkhawinan ala-ala Fairy Tale ataupun memliki sebuah GT-R 35. Impian tak akan jadi kenyataan kalo ianya hanya angan-angan. Ia memerlukan perancangan yang betul based on our own current conditions. Yang paling penting Nawaitu yang betul diikuti dengan usaha yang berterusan. Baru-baru industri automotive Malaysia dijajah dengan kemunculan RCZ oleh Peugeot. Kereta RCZ memang sporty habih dimana Peugeot memperkenalkan sebuah kereta yang lain dari konsep yang sebelumnya. Harga kereta ni dalam RM 230,000 dan ianya pasti menjadi impian anak-anak muda sekarang.

Peugeot 308 RCZ = RM 230,000

Aku jugak seperti anak-anak muda sekarang, kalo boleh nak ja drive GT-R 35. Tapi memikirkan keadaan yang seperti tidak seberapa memenuhi impian maka satu perancangan telah dibuat dimana dengan RM 230, 000 aku boleh dapat sebuah family car, sebuah kereta rally dan sebuah super bike.

Dalam masa terdekat aku plan nak beli CBR600R. Super bike ni baru jer masuk Malaysia dan harganya lebih kurang RM 60,000. Dengan CBR600R aku boleh meluncur lebih 200km/h dekat mana highway tanpa kena speed track. Tambah-tambah moto ni memang stylo dan memang sesuai la di ride dimana-mana sahaja. Target untuk mendapatkan CBR600R adalah dalam masa tujuh bulan.

RM 60,000 CBR600R

Insya Allah selepas beberapa bulan riding CBR600R, Proton Satria Neo R3 pulak akan menjadi automobile empat tayar yang pertama. Walaupun ianya sebuah Proton tapi Neo R3 adalah sebuah kereta yang memang mantap dari segi acceleration mahupun top speed. Neo R3 juga datang dengan start ignition button. Malah handling R3 terbukti antara yang terbaik kalo x sia-sia kereta ni telah memenangi beberapa rally racing. Top Gear juga mengakui kesempoian Neo R3.

Neo R3 plust interior look.

Finally aku akan lengkapkan impian aku dengan purchase sebuah Peugeot 207. Untuk pengetahuan Peugeot 207 dipasang di Pekan, Pahang dan harga jualan dalam RM 70,000. Peugeot 207 telah mendapat review yang positif dari semua pihak dari segi harganya, economi & environmental values, enjinnya yang kecil tapi berkuasa serta mempunyai ruang yang luas yang seseuai digunakan sebagai family car.
Peugeot 207

So inilah perancangan aku untuk memenuhi impian. Dua kereta + satu super bike = RM 80,000 + RM 70,000 + RM 60,000 = RM 210,000. Tapi sebelum itu aku kene la jual RXZ aku dulu sebab sekarang ni kerajaan dah x mesra dengan moto 2 strokes. Macam mana plak dengan impian dan perancangan korang?

21 comments:

Unknown said...

ntah boleh dpt ke tak ni ..hmmmm

Unknown said...

Selalunya beli kereta yang rare dekat Malaysia ni tak best sangat , setakat gah di mata org je la , lebih baik guna untuk beli macam2 lagi

Liyana said...

huish, huish.. perghh!!! power beb! esok sampai la kat rumah ni. (kereta mainan). beli kereta biasa, then ubah jela mane patot.. tak pun keluarkan mesin cop duet sendiri. ok. gerenti boleh dpt. :)

kay shafiQ said...

@khairul: Bleh bro, nnti2 kte jmpe kat KL

@Kodet: kalo nak taw keta2 import terutamanya supercharges & Turbicharges x sesuai kat m'sia sbb cepat panas kerna cuaca kat sni yg pnas yg mmnjng. Sng kta enjin keta ni bleh cpat blown up.

@Liyana : interestingly dah ad model collection items CBR600R, psg sendri g2. Insya Allah x dal mencapai impian kalo future gaji RM 6 k sebulan :)

Liyana said...

pasang sendiri. nanti fotostatkan satu tuk saye ye. hehe.. gaji 6 k sebln ye? insyaAllah. mane tahu tuhan tu nak bg kita rezeki kita cm tu akan dtg tp dgn usaha lah ye. bkn ddk goyang kaki.. :)

kay shafiQ said...

@Liyana Insya Allah kalo lepas interview ngan Lotus Racing make impian akan jdi kenyataan :)

Afiq Din said...

kete bkn aset...
bek cari rumh skg n

kay shafiQ said...

@Afiq : kete pon buleh jadi aset kalo ianya memberi pendapatan kat kite mcm sewakan ker. Rumah pon bleh jadi liabiliti mcm contoh kte terpaksa mengeluarkan duit tuk maintainance n bayar utg bank. Dlam kes cite ni, duit save dlu tuk umah dok umah sewa bese2 dlu dah nak kahwen bleh la beli umah impian bersme bakal isteri :D.

= d = said...

t da dapat kete tu..
leh la d tumpang skali..
haha..
:)

kay shafiQ said...

Insya Allah = d = (:

Si KuCar KaciR said...

nak mini cooper ssatu.. =D

kay shafiQ said...

Waaa si kucar kacir mini mmng style tp agak mahal :)

Azah Rahaman said...

tak dapat naik moto, naik kereta oun jadilah, hehehe

kay shafiQ said...

@azza nek moto lgi best :)

deqlis said...

singgah sini..

Nak menang tiket wayang dan headset? jom join contest ini.
dan nak menang sesuatu? jom teka percutian saya.
NAK MENANG IPAD2? KLIK SINI

ftrhd said...

aku dapat satria Neo sebijik pun jadi laa.. Rm60,000 je lebih kurang.. sport pun sport..hehe

kay shafiQ said...

@fitri : itu pon dah sempoi :)

SheyPull said...

R6n jom.....
pastu msk club..:)


JOM singgah blog saya nak... aduhai...BORING nye...eh ape maksud BORING?

kay shafiQ said...

Nice Sheypull, R6 2 siot..

Bicara Bisu said...

huhuhu klu btoi2 nk...mst usaha jgk kn bg dpt...huhuhu

kay shafiQ said...

Thank u mahabbah. InsyaAllah

Followers Forever