TweetThis Button

Saturday, June 20, 2009

Iran, Kebanggaan Islam Atau ...

Tak sampai seminggu Mahmoud Ahmadinejad dilantik menjadi Presiden Iran buat kali kedua berturut-turut, Dunia Arab dan juga Islam dilanda satu tamparan yang agak berat. Bukan kerana Ahmadinejab menjadi Presiden Iran yang baru tetapi rusuhan rakyat Iran yang agak ramai. Rakyat-rakyat Iran ini merusuh kerana mendakwa keputusan pilihan raya dicemari penipuan sehinggakan tujuh orang terbunuh dalam kejadian baru-baru ini. Adakah Iran, satu-satunya negara Islam yang berani menghapuskan Israel hanyalah negara yang dicemari dengan penipuan yang dikepalai oleh Ahmadinejad ataupun segala tindakan yang dilakukan oleh Iran hanyalah drama semata-mata yang diarah oleh Israel.

Jika direset kembali mengenai sejarah, Iran merupakan salah satu sekutu kuat Amerika ketika zaman 70-an. Ketika itu Iran diperintah oleh Mohammad Reza Shah.

Sumber: http://www.iranchamber.com/history/photo_albums/revolution79_album1/revolution79_album1.php

Bermula 1 April 1979, Ayatollah Khomeini menubuhkan Republik Islam Iran dan beliau menjadi pemimpin spiritual bagi republik baru ini. Selepas penubuhan Republik Islam Iran dunia begitu kagum dengan pemerintahan Ayatollah Khomeini dimana Islam dipraktikan secara keseluruhan oleh seluruh rakyat Iran. Bagi rakyat beragama bukan Islam, mereka perlu menghormati Islam. Pemerintahan Ayatollah Khomeini patut diambil sebagai teladan oleh pemimpin Islam kita.


Kita juga merupakan pemimpin Islam.


















Ayatollah Khomeini
, pemimpin yang patut diteladani

Ayatollah Khomeini kembali ke rahmatullah pada Jun 3 1989. Pemergian beliau merupakan kehilangan yang amat besar bagi seluruh umat Islam. Beliau adalah pemimpin yang paling berwiba yang di kurun ini dan tidak dapat ditandingi oleh pemimpin lain.

Penipuan dalam pilihin raya yang didakwa oleh Mir-Hossein Mousavi (pencabar terdekat Ahmadinejad) amat memalukan dunia Islam. Islam telah mengajar kita supaya menyelesaikan masalah secara baik, jujur dalam melakukan sesuatu dan berani menegakkan kebenaran. Adakah Iran kini yang merupakan 'singa arab' hanyalah sekadar nama atau lebih teruk ia dikawal oleh Israel dari awal lagi??? Walaupun Iran yang majoritinya Syiah haruslah dibantu kerana kita berpegang kepada ahli Sunnah Wal-Jamaah. Walauapapun kebenarannya, seorang muslim itu mestilah berpegang teguh kepada Islam.

Sumber:
1. http://www.iranchamber.com/history/islamic_revolution/islamic_revolution.php
2. http://www.iranchamber.com/history/rkhomeini/ayatollah_khomeini.php
3. http://english.people.com.cn/90001/90777/90854/6677630.html
4. http://uskowioniran.blogspot.com/2009/06/presidential-debates-ahmadinejad-vs.html

0 comments:

Followers Forever